Geld inzamelen voor goede doelen

Er zijn talloze goede doelen te bedenken waar zo nu en dan geld voor nodig is. Het hoeft dan lang niet altijd om projecten die ver van huis zijn te gaan. Geld inzamelen voor school is bijvoorbeeld ook een heel goed voorbeeld. Zoals verenigingen en clubs in allerlei verschillende vormen dat ook zijn. Geld inzamelen met ideeën werkt altijd. Hier kan iedereen wel wat hulp bij gebruiken. Er zijn voldoende mogelijkheden, zolang je maar weet waar je op moet letten. Denk bijvoorbeeld eens aan verkoop van producten. Wanneer je de juiste producten kiest, is succes verzekerd.


Verkopen van producten om geld in te zamelen

Geld inzamelen voor school gaat perfect door gewoon een verkoop van producten te verzorgen. De eerste stap die dan gezet moet worden, is het kiezen van de juiste producten. Hier kan Wafelland een belangrijke rol in spelen. Wat belangrijk is als het gaat om de producten, is dat ze breed toepasbaar zijn. Wanneer je denkt aan koekjes, dan kunnen die eigenlijk voor elke doelgroep aantrekkelijk zijn. Wie houdt er immers niet van lekkere koekjes? Zeker ook wanneer deze ook nog eens vers gebakken zijn. De hoge kwaliteit kan dan voor meer inkomsten zorgen. Dat is belangrijk voor het doel.


De Warmste Week is een van de veel goede doelen om geld in te zamelen.Het ontwikkelen van je actie voor het goede doel

De eerste stap was het bepalen van het product. De tweede stap is echter minstens zo belangrijk. Het is nu zaak om de actie in een goede vorm te gieten. Bedenk welke mogelijkheden er allemaal zijn om geld in te zamelen. Dit moet je natuurlijk niet alleen doen. Nodig creatieve mensen binnen de club uit om samen eens een aantal ideeën te ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld door een vergadering te beleggen en flink te gaan brainstormen. Om hierbij te helpen is het in ieder geval alvast handig om de volgende basisideeën mee te nemen in de plannen.


Een plan maken

Geld inzamelen voor de vereniging is natuurlijk pas echt succesvol wanneer planmatig gewerkt wordt. Verkopen voor het goede doel werkt vaak goed. Dat kan bijvoorbeeld worden gedaan door vooraf de verkoop aan te kondigen. Verspreid bijvoorbeeld informatie via e-mail door de ledenlijst hiervoor te gebruiken. Zo kan iedereen die lid is of op de school is ingeschreven aangeven welke producten hij of zij wil kopen. Verkopen voor het goede doel wordt op die manier gemakkelijker. Je weet dan precies wat je moet bestellen bij Wafelland en kan dus heel precies werken. Zo weet je zeker dat je winst maakt voor jouw club of de vereniging die je steunt.


Meer mogelijkheden bekijken

Is een aangekondigde verkoop niet wat je zoekt? Dan zijn er voor het geld inzamelen andere ideeën aan te dragen die misschien wel succesvol kunnen zijn. Zet bijvoorbeeld een kraam met de producten neer tijdens een belangrijke dag op de vereniging of club. Zijn er bijvoorbeeld clubkampioenschappen? Dan komen er vast veel leden kijken. Dit is een perfect moment om de verkopen een goede kant op te sturen. Zet een kraam neer vol met producten en probeer zoveel als mogelijk te verkopen. Vaak blijkt dit een groot succes omdat het onverwachte maar aantrekkelijke lekkernijen onder de aandacht brengt bij de leden.


De daadwerkelijke dag

Stel dat je ervoor kiest om de verkopen op een vaste dag te doen. Het is dan in ieder geval essentieel om te zorgen dat alles soepel verloopt. Daarom is het zeer belangrijk om goed te plannen. Plaats de producten die je hebt besteld bijvoorbeeld zo dat ze aantrekkelijk gepresenteerd worden. Dit verhoogt de kansen op verkoop. Het spreekt natuurlijk voor zich dat dit het doel is dat je hebt. Alleen al om die reden is het slim om vooraf over de kraam of stand na te denken en eventueel voorbereidingen te treffen. Denk aan het maken van de nodige versieringen en verkoopborden.


De taken verdelen

Ook is het belangrijk dat iedereen weet wat hem of haar te doen staat tijdens de verkoop. Door goed samen te werken is meer te bereiken. Wanneer het om leden van een sportvereniging gaat, is de kans aanwezig dat dit proces heel natuurlijk verloopt. Sport is immers ook samenwerken. In andere gevallen is het misschien slim om vooraf afspraken te maken. Een leuke bijkomstigheid van dit deel van de actie is dat er vaak een hechtere band door ontstaat. Meer binding is voor de vereniging of school als geheel natuurlijk altijd aantrekkelijk te noemen. Dat geeft de actie extra glans.


Verkopen aan anderen

Om geld in te zamelen zijn beide voorgaande ideeën gericht op verkoop onder leden. Dit is natuurlijk niet de enige weg die er is. Het kan ook slim zijn om het juist buiten de vereniging te zoeken. Bijvoorbeeld door aan anderen te verkopen. De leden van de vereniging of school kunnen bijvoorbeeld bij de eigen familie aankloppen. Er zijn altijd wel opa’s en oma’s of ooms en tantes die heel geïnteresseerd zijn in het afnemen van een product. Op die manier is er een groot netwerk aan te spreken dat kan helpen met het inzamelen van geld. Het is wel belangrijk om dit goed in te richten als vereniging.


Het hele netwerk gebruiken

In het geval van verenigingen en clubs is het zeker ook van belang om het hele netwerk aan te spreken. Denk dus ook aan stakeholders die niet direct actief bij de club betrokken zijn maar wel een belangrijke rol spelen. Een goed voorbeeld hiervan is de groep sponsors die altijd betrokken is bij een sportclub. Ook hier is mogelijk een goede slag te slaan als het om verkopen gaat. Betrek deze groep er dus ook altijd bij zodra een actie wordt begonnen. Daarmee kan dan net iets meer verdiend worden. Wie weet wat er nog meer gebeurt.


Geld inzamelen met een actie

Een actie houden om geld in te zamelen werkt alleen wanneer er ook echt geld mee te verdienen is. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat de lekkernijen die ingekocht worden niet te duur mogen zijn. Er moet als verkoper van de school, vereniging of sportclub wel winst op te maken zijn. Die winst gaat dan in de spaarpot voor het doel dat bereikt moet worden. Dit is dus ook een belangrijk voordeel van Wafelland. De inkoopprijs wordt laag gehouden zodat het heel makkelijk is om dus ook echt geld over te houden als vereniging.


De prijs nog verder verlagen voor maximale winst

De lage inkoopprijs is dus een belangrijk voordeel. Geld inzamelen voor een vereniging is in dat opzicht niets anders dan zaken doen. Als de opbrengst de kosten overstijgt is het een succes. Dat er mogelijkheden zijn om de inkoopprijs verder te verlagen is ook interessant. Zo is het mogelijk om de producten zelf bij Wafelland op te halen. Dat betekent dus dat er op de verzendkosten bespaard kan worden. Het is zelfs mogelijk om op deze manier een leuke korting te krijgen. Dat betekent dus dat de kosten nog lager zijn en er nog meer geld overblijft.


Bijvoorbeeld wafels verkopen voor het goede doel.Slim inkopen van de producten

Het is daarnaast ook belangrijk om slim om te gaan met het assortiment. Er zijn verschillende producten bij Wafelland te bestellen. Dan is het natuurlijk aan te raden om dit niet op de gok te doen. Inventariseren naar de behoefte die er is onder leden kan helpen bij het samenstellen van de juiste bestelling. Het belang hiervan mag natuurlijk duidelijk zijn. Door goede inschattingen te maken van de bestelde hoeveelheden is de kans op volledige verkopen een stuk groter te maken. Dit is belangrijk voor de winst.


De juiste hoeveelheid kiezen

Het is wel ook verstandig om slim inkopen te doen. Ook op dit vlak is het handig als er enige hulp geboden wordt. Bijvoorbeeld wanneer de koekjes en lekkernijen lekker vers aangeboden kunnen worden. Door de manier waarop het bestelproces is ingericht is het mogelijk om de producten een dag voor de verkoop te bakken. Zo zijn ze altijd van de best mogelijke kwaliteit en is de kans op een grote verkoop een flink stuk groter te maken. Daarbij maakt de omvang van de bestelling geen verschil. Het is altijd goed te verzorgen.


Het juiste moment kiezen

Wanneer je de koekjes van Wafelland gaat gebruiken voor je actie is er wel een heel belangrijk punt van aandacht. Om de kosten zo laag als mogelijk te houden, is het ook van de kant van de leverancier belangrijk om op een efficiënte manier te kunnen werken. Daarom is het belangrijk dat er een minimale afnamehoeveelheid van 50 dozen wordt gehaald. Op die manier is het voor alle partijen rendabel om mee te werken aan het succes van de actie. Zorg dus dat je een bestelling plaatst wanneer je dit aantal weet te verkopen onder de geïnteresseerden.


Groter maken van de bestelling

Wanneer je geld gaat inzamelen voor een vereniging, dan weet je soms niet goed op hoeveel respons je moet rekenen. Wanneer blijkt dat de behoefte aan koekjes en andere producten groter is dan vooraf gedacht, dan is hier ook wat aan te doen. Het is tot het laatste moment nog mogelijk om de bestelling te vergroten. Wanneer je een school of vereniging van gemiddelde grootte hebt geldt dit vaak het sterkst. Er is dan vaak veel meer bereidwilligheid om de eigen vereniging te steunen, wat resulteert in veel meer verkopen.


Gemakkelijk de bestelling doorgeven

Het plaatsen van de bestelling zelf is ook gemakkelijker dan ooit te doen. Waar vroeger tijd en geld ging zitten in het bezoeken of overleggen met bijvoorbeeld de bakker, daar is dat nu wel anders. In de webshop is direct een duidelijk overzicht te krijgen van alles wat er mogelijk is. Meer dan enkele drukken op de knop zijn dan ook niet nodig. Dit geldt ook voor de eventuele vergroting van de bestelde hoeveelheid die achteraf nog gedaan wordt. Dit gaat net zo gemakkelijk en snel als het plaatsen van de originele bestelling.


Zelf waarde toevoegen

Bedenk ook dat met acties geld inzamelen niet alleen rond de producten hoeft te draaien. Het kan heel aantrekkelijk zijn om zelf ook waarde toe te voegen als verenging. Bijvoorbeeld door er iets persoonlijks bij te voegen. Ook hiervoor is het slim om de creativiteit van de leden aan te spreken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van leuke en aantrekkelijke verpakkingen. Daarmee kan de prijs nog net iets hoger worden gemaakt. Wanneer ook hier de opbrengst tegen de kosten opweegt is er nog meer te verdienen voor de club als geheel. Bedenk wel dat de standaardverpakking milieuvriendelijk is.


Het (goede) doel voor ogen

Het is in ieder geval belangrijk om de goede doelen voor ogen te houden. Bij het inzamelen moet vooraf bepaald worden waar het geld aan besteed wordt. Aan de hand daarvan is ook goed in te schatten hoeveel verkopen gedaan moeten worden. Omdat de ene vorm van actie nu eenmaal een groter bereik heeft dan de andere vorm, is dus ook goed in te schatten welke optie het best toegepast kan worden om succes te hebben met de verkoop van de producten. Stel daarom vooraf het doel en het streefbedrag vast en werk hier naartoe met gerichte acties zonder hiervan af te wijken.


Na de verkoop

Wanneer de verkoop is afgerond, is het natuurlijk nog niet klaar. Iedereen die erbij betrokken is wil natuurlijk ook wel weten of het doel waar zo hard aan gewerkt is, ook behaald is. Daarom is het belangrijk om na afloop van de actie aan te geven hoeveel geld er is opgehaald. Als je alles op een goede manier hebt aangepakt, dan is de kans dat je het haalt natuurlijk wel heel groot. Dat neemt niet weg dat dit altijd wel één van de spannendste momenten in het gehele proces zal blijken te zijn. Iedereen wil toch weten hoeveel geld er juist in ingezameld.


Genieten van het succes

De actie is dan misschien zo'n succes geweest dat dit een reden kan zijn voor een feestje. Zolang je hiermee natuurlijk niet het opgehaalde geld voor de vereniging opmaakt. Bovendien is er nu de mogelijkheid om het plan dat je had met de school of vereniging te gaan uitvoeren. Wanneer je bijvoorbeeld verbouwingen wilde gaan doen, of nieuwe investeringen wilde gaan doen, dan is dit een geschikt moment. Zo kan er volop genoten worden van hetgeen jullie samen bereikt hebben. Dit is uiteindelijk wel het fijnste deel van de hele actie te noemen. Dit levert veel voldoening op.


Nog eens herhalen

Wanneer een actie succesvol is, dan is het altijd een goed idee om dit nog eens te doen. Zo kan je bijvoorbeeld meer verbouwingen of investeringen financieren. Wafelland biedt verschillende producten aan waardoor je zelfs meer dan 1 keer per jaar een geld inzamel moment kan houden. Er zijn wafels, frangipanes, vlaaien, truffels en nog veel meer. Gezien de grote waaier aan producten zal je niet in herhaling vallen. Truffels scoren bijvoorbeeld extra goed in het najaar. Het is dus zeker mogelijk om meermaals een goede opbrengst binnen te halen. Zeker wanneer je werkt met een betrouwbare partner als Wafelland die je hierin bij kan staan om succes te hebben.


Hulp van kenners krijgen

Door de jaren ervaring die Wafelland heeft op dit vlak is het mogelijk om hier als vereniging of school over te spreken. Door samen te sparren, kunnen de mogelijkheden optimaal benut worden. Bijvoorbeeld waar het gaat om de beste keuzes uit het assortiment kan dit van hele grote waarde zijn. Het is dus ook altijd aan te raden om hier gebruik van te maken en op die manier optimaal te profiteren. Dit kan veel goeds doen.
Dus twijfel zeker niet om ons te contacteren via onze website of bel naar 03 500 87 99. We helpen je heel graag om je actie tot een groot succes te maken!